Теоретичний блок


Намагаюся цікавим і корисним
Я зробити кожен свій урок!
І досвід застосування технологій нових
Звичайно, дуже в цьому мені допоміг.

Технологія case-study на уроках фізики.
Актуальність і корисність. Відповідно до державних освітніх стандартів основним результатом діяльності сучасної школи повинна стати не сама по собі система знань, умінь, навичок учнів, а комплекс компетентностей в різних областях діяльності. Необхідно вчити дитину так, щоб випускник школи міг самостійно вирішувати виникаючі життєві проблеми.
  Для цього від вчителю потрібно організувати діяльність учнів в пошуковому режимі. Однією з сучасних освітніх технологій, що сприяє розвитку вміння аналізувати життєві ситуації, оцінювати альтернативи, вибирати оптимальний варіант і планувати його здійснення, є технологія case-study або метод конкретних ситуацій. Якщо такий підхід протягом навчального циклу застосовується багаторазово, то в учнів виробляється стійкий навик вирішення практичних завдань. Впровадження навчальних кейсів в практику освіти в даний час є досить актуальним завданням.
Новизна і оригінальність. В останні роки технологія case-study нашла широке застосування в медицині, юриспруденції, математиці, політології, економіці, бізнес-освіті. Застосовується кейс-метод також і на уроках фізики, наприклад, вчителями . Але готових кейсів, які можна було б використовувати на уроках фізики, в методичній літературі зустрічається дуже мало. Тому мною були розроблені та опробовані на уроках кейси з кількох тем, які, можливо, будуть цікаві колегам. Кейси, підготовлені по темі «Ядерна енергетика», є практичними і відображають абсолютно реальні життєві ситуації. Працюючи над ними, діти вчаться вирішувати актуальні завдання, пов'язувати свій життєвий досвід з набутими знаннями, знаходити відповідь в нестандартних ситуаціях. Кейси по темі «Сили в природі» вдалі тим, що навчається бачить відразу весь обсяг матеріалу, який необхідно знати по даній темі. Навіть в тому випадку, коли дитина пропустив що-небудь з програмного матеріалу через хворобу, у нього є можливість вивчити ці питання самостійно при роботі з кейсом.
Практична реалізація. Сутність даної технології полягає в тому, що навчальний матеріал подається учнем у вигляді мікропроблем (мікроситуацій), а знання набуваються в результаті їх активної дослідницької і творчої діяльності по розробці рішень.
Технологія case-study особливо вдало використовується для закріплення знань, отриманих на попередніх заняттях (як, наприклад кейси по темі «Ядерна енергетика»). Але ця технологія дозволяє також організувати самостійну пошукову діяльність школярів і при вивченні нового матеріалу (кейси по темі «Сили в природі »). Цьому сприяє те, що кейс - це єдиний інформаційний комплекс, який призначений для розвитку у школярів вміння самостійно приймати рішення і знаходити правильні відповіді на питання.
Алгоритм використання case-study може бути наступним:
1. Підготовка до уроку вчителем починається з розробки кейса. Ситуації, що описуються в кейсі, повинні бути проблемними і не мати очевидного рішення.
2.Вчитель оголошує форму проведення заходу (індивідуальна або групова), передає кейс і, не оголошуючи тему, пояснює, в чому полягає їх діяльність, і за якими критеріями вона буде оцінюватися
3.Індівідуальна самостійна робота учнів з кейсом.
4.Работа в мікрогрупах. Робота в мікрогрупах займає центральне місце в технології кейсів, так як це самий хороший метод вивчення і обміну досвідом. Саме під час роботи в мікрогрупах відбувається розбір ситуацій. Члени колективу спільно шукають рішення проблеми. Вони слухають один одного, говорять самі, записують, спостерігають, аналізують отриманий результат. При цьому сперечаються, будують гіпотези, проектують рішення, готують презентацію свого дослідження.
5. Презентація своєї роботи.
6.Подведення  підсумків учителем.
Результати.
1.Англійская прислів'я говорить: «Можна привести коня до водопою, але не можна змусити її напитися» Самим значущим результатом застосування технології case-study є те, що учні опиняються в ситуації, коли знання на уроці доводиться добувати самостійно, «виробляючи» їх в під час в активної дослідницької та творчої діяльності. 69% школярів після уроку, проведеного за технологією case-study, як раз відзначають, що самостійність у виробленні рішень є для них особливо привабливою.


2.Нажаль, діти дуже часто переконані в тому, що між уроком фізики (хоча на ньому і йдеться про практичне застосування законів) і їх життям лежить прірва. Кейси ж пропонують ситуації зі справжньої дійсності, про які школярі могли побачити: сюжет по телебаченню або прочитати в журналі.
3. 95% дітей зазначили, що на уроці їм було комфортно, тому що вони «відчували плече друга». Страх зробити помилку пішов, зате прийшли ініціатива і творчість.
4. Слід зазначити, що рішення ситуаційних завдань розвиває логічне мислення школярів, уміння виділяти причинно-наслідкові зв'язки, робити обґрунтовані висновки. Ця технологія вчить дітей бачити проблему в цілому, з різних позицій, т. д. Дає навички системного аналізу.
5. Виховна робота повинна проводитися головним чином на уроці, а не після нього. Технологія case-study дозволяє формувати активну громадянську позицію, екологічну грамотність, людяність і гуманність дитини засобами розбору та оцінки реальних життєвих ситуацій.

Немає коментарів:

Дописати коментар