Виступ методиста РМК


Кейс-метод як спосіб формування життєвих компетентностей учнів
Сучасні зміни вимагають спрямування  освітнього процесу на розвиток активності, самостійності, творчих можливостей кожного школяра, формування у них способів навчальної, пізнавальної, комунікативної, практичної діяльності. Тому особливо гостро перед кожним педагогом стоїть запитання: «Як поєднати теорію з практикою,  знання  з компетенціями?».  Одним із засобів ефективного застосування теорії в реальному житті є метод ситуаційного навчання, навчання на прикладі розбору конкретної ситуації - case-study (case-study  навчальний випадок). Ця технологія являє собою синтез інтерактивного, проблемного навчання, інформаційно-комунікативних технологій та методу проектів.
            Ще в 50-і роки минулого століття на Заході кейс-метод був визнаний одним із найбільш ефективних методів бізнес-коучингу і була поствлавлена задача адаптації його в системі освіти. В Україні його уперше було використано в роботі академії державного управління при Президентові України  в 1992 році. Останнім часом метод став ширше використовуватися вчителями у школі. Практики зазначають, що кожний, хто хоч трохи зіткнувся із кейсовим методом, вже не буде повністю викладати по старому, тому що відбувається загострення інтелекту. Кейс - метод виступає як трансформатор способу мислення учителя, оскільки повністю оновлює його творчий потенціал.
Переваг метод  має багато. Головне, що він дозволяє залучити кожного учня до самостійної роботи; сформувати високий рівень мотивації до навчання; уникати завантаження учнів великим обсягом теоретичного матеріалу; формує у них уміння працювати з інформацією, дослідницькі навички, сприяє розвитку самостійного мислення, вміння вислуховувати і враховувати альтернативну точку зору, аргументовано висловити свою, знаходити раціональні вирішення проблем. За допомогою цього методу учні мають можливість розвинути  аналітичні навички, навчитися працювати в команді, професійно самовизначитися.  
           Тобто кейс-метод  має такі функції:
- отримання та накопичення нових знань з предмета;
- повторення та узагальнення вивченого матеріалу;
- формування життєвих, предметних, міжпредметних компетентностей учнів;
- розвиток творчих, комунікативних, соціальних навичок учнів, критичного мислення;
- реалізація особистісно-орієнтованого підходу;
- реалізація принципу партнерства між учнями та вчителем;
- зміщення ролі педагога у напрямку організації процесу самостійного здобуття учнями знань.
Проте кейс-метод не є універсальним. Ефективність методу в тому, що він достатньо легко може бути поєднаний з іншими методами навчання. Його слід використовувати не замість, а в сукупності з класичними навчальними методиками, тобто кейс-метод дозволяє доповнити арсенал методичних прийомів.
            Суть технології полягає в тому, що в основі її використовується опис конкретної ситуації, що відображає реальну життєву ситуацію з проблемою (труднощами, протиріччями, прихованими завданнями) для вирішення дослідниками.
            Немає єдиної, універсальної й обов’язкової структури навчального кейсу. Кожен має свої особливості, логіку і послідовність викладу матеріалу. Головне, що повинен містити в собі кейс: проблему, яка передбачає кілька варіантів вирішення; допоміжну інформацію; завдання.
Вимоги до створення кейсів:
·         навчальна проблема має бути пов'язана з матеріалом, що вивчається;
·         проблеми повинні представляти пізнавальну значущість;
·         проблемні питання повинні спиратися на колишній досвід і знання учнів;
·         основним своїм вмістом проблема повинна давати напрям пізнавальному пошуку, вказувати напрям до її рішення.
Кейси можуть бути представлені у паперовому вигляді (надруковані: можуть містити графіки, таблиці, ілюстрації, діаграми), мультимедіа-кейс та відео-кейс (може містити фільм, відещ- чи аудіо матеріали).
При використанні кейс-технології не даються конкретні відповіді, їх необхідно знаходити самостійно. Це дозволяє учням вчитися, спираючись на власний досвід, формулювати висновки, застосовувати на практиці отримані знання, пропонувати власний (або груповий) погляд на проблему. В деяких випадках потрібно знайти не лише рішення, але і сформулювати завдання, оскільки формулювання проблеми представлене не явно.
За типом і спрямованістю кейси можна розділити на тренувальні, навчальні, аналітичні, дослідницькі, систематизуючі і прогностичні. Вони можуть бути різними не лише за змістом, але і по структурі.
Типи кейсів за структурою
1. Структурований кейс. Містить мінімум інформації. Завжди має оптимальне рішення, для рішення необхідно знати визначену формулу. Структуровані кейси включають стислий і точний виклад ситуації з конкретними цифрами і даними. Тут існує певна кількість правильних відповідей, до яких можна прийти, опанувавши одну формулу, навик, методику в якійсь галузі знань.
2. «Нариси». Містить кілька сторінок тексту і додаток. Містить у собі ключові поняття, при рішенні його необхідно спиратися на свої знання.
3. Великі неструктуровані кейси. Звичайно досить великі (40-50 сторінок тексту). Містить багато докладної інформації, причому іноді зайвої. При рішенні необхідно дуже чітко розібратися з умовами — потрібними і непотрібними. Неструктуровані кейси є матеріалом з великою кількістю даних. Вони призначені для оцінки швидкості мислення, уміння відокремити головне від другорядного. Для цього вигляду кейсів існують декілька правильних варіантів відповідей, і не унеможливлюється знаходження нестандартного рішення.
4. Кейси-«першовідкривачі». При роботі з ними вчитель повинен запропонувати яке-небудь нове рішення. Саме творче завдання. Кейси першовідкривачів можуть бути як дуже короткими, так і довгими. Спостереження за рішенням такого кейса дає викладачеві можливість побачити, чи здатна людина мислити нестандартний, скільки креативних ідей він може видати за одиницю часу. Якщо робота ведеться в групі, то чи здатний учень підхопити чужу думку і розвинути її.
Розрізняються кейси також і за об'ємом. Повні кейси (в середньому 20-25 сторінок) призначені для праці в гурті протягом декількох днів. Стислі кейси (3-5 сторінок) – для розбору безпосередньо на занятті і мають на увазі загальну дискусію. Міні-кейси (1-2 сторінки), як і стислі кейси, призначені для розбору в класі і частенько використовуються як ілюстрація до того, про що говориться на уроці.
Знайомство з кейсом може проходити власне на уроці або заздалегідь (як домашнє завдання).
Технологія роботи з кейсом в освітньому процесі порівняно проста і включає в себе такі етапи:
§  індивідуальна самостійна робота учнів з матеріалами кейсу;
§  робота в малих групах за погодженням бачення ключової проблеми та її рішень;
§  презентація та експертиза результатів роботи в малих групах.

Структура уроку з використанням технології «кейс»
1. Підготовчий етап. Педагог готує ситуацію, додаткові інформаційні матеріали, визначає місце уроку в системі вивчення теми, завдання уроку.
2. Ознайомлювальний етап.
·         Залучення учасників до живого обговорення реальної ситуації. Введення в ситуацію. Опис ситуації.
·         Виконання індивідуального завдання. Пошук необхідного інформаційного матеріалу.
·         Глосарій.
3. Основний (аналітичний) етап. Технологія роботи з кейсом
·         Усвідомлення і формулювання проблеми на основі інтерпретації ситуації.
·         Виявлення причин виникнення даної проблеми.
·         Вироблення різних способів дії (варіантів вирішення проблеми) в даній ситуації – альтернатив.
·         Вибір кращого рішення (альтернативи) з опорою на аналіз позитивних і негативних наслідків кожного, а також на аналіз необхідних ресурсів для їх здійснення.
·         Складання програми діяльності з орієнтацією на вирішення завдань уроку (з визначенням конкретних кроків і наповненням їх вмісту).
                Створення кейса – це захоплюючий, але трудомісткий процес. Проте, сформувавши банк кейсів шляхом створення власних та використання бази колег, педагог має можливість у повній мірі використовувати кейс-технологію у своїй роботі.
            У пригоді може знадобитися технологічна схема створення кейса, конструктор задач та кейси з деяких тем курсу фізики.


Технологічна схема створення кейса
1.      Визначення того розділу курсу, якому присвячена ситуація, що описує проблему.
2.      Формування навчальної мети і завдань, що вирішуються у процесі роботи над кейсом.
3.      Визначення проблеми ситуації та створення узагальненої моделі.
4.      Пошук аналога узагальненої моделі ситуації в реальному житті, освіті, науці.
5.      Визначення джерел та методів збору інформації
6.      Вибір технік роботи з кейсом.
7.      Визначення бажаного результату у процесі роботи учнів з наданим кейсом.
8.      Створення даної моделі.
9.      Апробація в процесі навчання.
Особливості  ефективного кейса
1.      Зрозумілість і точність мови викладу.
2.      Чіткість розподілу на параграфи.
3.      Використання цікавої розвязки.
4.      Наявність необхідних прикладів і живих ілюстрацій.

Конструктор задач

Ознайомлення
Розуміння
Застосування
Аналіз
Синтез
Оцінка
Назвіть основні частини…
Поясніть причини того, що…
Покажіть інформацію про…
графічно
Розкрийте особливості…
Запропонуйте новий (інший) варіант
Ранжируйте… і… обгрунтуйте
Згрупуйте разом все…
Визначте в загальних рисах кроки, необхідні для того, щоб…
Запропонуйте спосіб, що дозволяє…
Проаналізуйте структуру…з точки зору…
Розробіть план, що дозволяє…

Визначте, яке з рішень є оптимальним для…
Складіть список понять, що стосуються…
Покажіть зв’язки, які спрямовані на…
Зробіть ескіз малюнка (схеми), який показує…
Складіть перелік основних властивостей…, що характеризують…з точки зору…
Знайдіть незвичайний спосіб, що дозволяє…
Оцініть значимість…для…
Розмістіть в певному порядку…
Побудуйте прогноз розвитку…
Порівняйте…і…, а потім обгрунтуйте
Побудуйте класифікацію…на підставі…
Придумайте гру, яка…
Визначте можливі критерії оцінки…
Викладіть у формі тексту
Прокоментуйте положення про те, що
Проведіть (розробіть) експеримент, який підтверджує, що…
Знайдіть в тексті (моделі, схемі тощо)те, що…
Запропонуйте нову (свою) класифікацію
Висловіть критичні судження про…
Згадайте та напишіть…
Викладіть інакше (переформулюйте) ідею про те, що…
Проведіть презентацію…
Порівняйте точки зору…і…
Напишіть можливий (найбільш імовірний) сценарій розвитку…
Оцініть можливості… для…
Прочитайте самостійно…
Наведіть приклад того, що (як, де)…
Розрахуйте на підставі даних про…
Визначте принципи, що лежать в основі…
Викладіть у формі… свою думку (розуміння)…
Проведіть експертизу стану…


Немає коментарів:

Дописати коментар